10 Lucruri de știut despre telemuncă în contextul pandemiei de COVID-19

 

Soluția telemuncii este o măsură de protecție a salariaților propusă de ministrul muncii, Violeta Alexandru, pentru companiile cu mulți angajați, unde riscul de răspândire a infecției cu COVID-19 este foarte mare. Cu toate că acest termen nu este neapărat unul nou, deoarece puține companii din România l-au mai pus în practică înainte să ne confruntăm cu această situație dramatică de la începutul anului 2020, Euramis, o firmă de protecția muncii din București, îți propune ca subiect al acestui articol, o serie de întrebări și răspunsuri în ideea de a putea înțelege cât mai bine întregul concept.

 

Ce trebuie să știi despre telemuncă în contextul situației actuale din România?

 

#1 Cum trebuie să procedeze un angajator pentru a permite angajatului său să lucreze legal în regim de telemuncă?

 

În cazul în care atât angajatorul cât și angajatul său sunt de acord cu regimul de telemuncă, angajatorul trebuie să încheie la contractul individual de muncă un act adițional conform Legii nr. 81/2018 cu privire la reglementarea acestei activități. În actul adițional se specifică faptul că salariatul respectiv lucrează în regim de telemuncă, perioada de timp în care face acest lucru și locul în care își desfășoară activitatea, stabilit în prealabil împreună cu angajatorul său.

 

#2 Ce fel de condiții trebuie să respecte activitatea unui angajat pentru a se putea califica în calitate de telemuncă?

 

Pentru ca munca unui angajat să poată fi încadrată ca telemuncă conform legii menționate în rândurile de mai sus, aceasta trebuie să aibă loc cel puțin o dată pe lună, în mod regulat și voluntar și să se folosească de tehnologia informației și comunicațiilor pentru a putea fi pusă în practică.

 

#3 Ce fel de activități se pot desfășura în regim de telemuncă?

 

Există o mulțime de domenii în care se poate lucra în regim de telemuncă. Angajații care își desfășoară activitatea proponderend la birou, în fața calculatorului și lucrează ca programatori, editori, agenți de turism sau în orice alt domeniu care nu presupune multă interacțiune fizică cu cei din jur, ar putea profita de oportunitatea oferită de telemuncă în vederea prevenirii răspândirii virusului COVID-19.

 

#4 Cum trebuie verificat un salariat dacă respectă sau nu orele de lucru când nu lucrează de la birou?

 

În Codul Muncii nu este specificată negru pe alb o anumită cale prin care angajatorii ar trebui să-și verifice angajații. De aceea, modalitatea de verificare rămâne la latitudinea acestora, însă trebuie stabilită în scris, de comun acord cu salariații.

 

#5 Are telemunca și dezavantaje pentru salariați?

 

Nu toți salariații preferă să lucreze în regim de telemuncă. Acasă, sau în orice alt loc cu acces la internet, cu excepția biroului, au în general mai puține resurse și nu în ultimul rând, sunt lipsiți de interacțiunea directă cu colegii, un aspect foarte important dacă munca lor este una de echipă.

 

#6 Care este cea mai mare provocare pentru salariații care adoptă regimul de telemuncă?

 

Pentru persoanele extrovertite, telemunca poate genera un sentiment de înstrăinare de grup. De asemenea, atunci când telemunca se desfășoară de acasă, ea poate provoca și stări de nervozitate și anxietate din cauza faptului că se pierde delimitarea dintre viața profesională și cea personală.

 

#7 Cu ce dificultăți se confruntă angajatorii care optează pentru regimul de telemuncă?

 

În calitate de angajator, chiar dacă ai stabilit împreună cu angajatul tău o metodă de verificare a modului de desfășurare a activității acestuia, nu poți fi sigur că angajatul în cauză nu prestează ore suplimentare fără însă a avea o justificare pentru acestea și de asemenea, pe termen lung, poți întâmpina dificultăți în vederea menținerii integrității echipei pe care ai format-o.

 

#8 Ce probleme implică regimul de telemuncă din punct de vedere legislativ?

 

Adoptarea regimului de telemuncă vine la pachet cu o mulțime de riscuri și pericole în ceea ce privește sănătatea și securitatea în muncă. Este mult mai dificil ca angajator să-ți protejezi un angajat de posibilele accidente din timpul serviciului dacă nu poți controla mediul în care acesta își desfășoară activitatea.

 

#9 Care este diferența între munca de acasă și telemuncă?

 

În Codul Muncii sunt încadrați ca salariați cu muncă la domiciliu acele persoane care îndeplinesc activitățile specifice muncii lor din propria casă. Pe e altă parte, în cazul telemuncii, aceste activități din contractul individual de muncă pot fi desfășurate în orice loc agreat de comun acord de către angajat și angajator, cel puțin o dată pe lună, cu regularitate și în mod voluntar.

 

#10 Ce măsuri trebuie luate pentru ca salariaților care lucrează în regim de telemuncă să li se protejeze datele cu caracter personal?

 

În contextul telemuncii, indiferent dacă se utilizează resursele companiei care a adoptat acest regim sau resursele personale ale angajaților, se impune implementarea unor măsuri de protecție care să prevină modificarea, divulgarea sau pierderea datelor cu caracter personal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment