Prevenția violenței contra personalului din educație

Violența în școli și alte centre educaționale crește din ce în ce mai mult, reprezentând o mare preocupare pentru toți.

Ce se înțelege prin violența la locul de muncă?

Violența la locul de muncă se referă la orice situație când o persoană suferă abuzuri, amenințări sau agresiuni în mediul lor de muncă și care amenință siguranța lucrătorului, sănătatea, bunăstarea sau performanța forței de muncă. Acestea includ insulte, amenințări sau agresiuni fizice sau psihice împotriva unei persoane care își desfășoară activitatea în acel mediu. Această violență poate prezenta o dimensiune rasială sau sexuală. Violența împotriva personalului din educație reprezintă o problemă de sănătate și securitate în muncă, care trebuie rezolvată în cadrul organizației. Nu este doar o problemă a persoanei în particular.

Acțiunile de violență sunt declanșate, de obicei, în situații de tensiune sau presiune foarte puternică sau reprimată, în care intervin aspecte personale. Conflictele care nu sunt rezolvate în mod adecvat pot conduce la situații de violență. Lucrătorii din educație pot deveni victime ale actelor de violență, deoarece agresorii îi văd ca “reprezentanți” ai instituției sau sistemului.

Elevii, absolvenții, părinții, vizitatorii sau intrușii se pot manifesta violent împotriva personalului din învățământ. Nu numai profesorii suferă de violență la locul de muncă, dar și asistenții, personalul de întreținere, responsabilii cu curățenia, angajații de la secretariat, etc.

Consecințele violenței

Violența în sectorul educației nu afectează numai victimele directe, dar și alte persoane din același mediu (personal, copii și tineri). Reacțiile persoanelor, fie victime, fie observatori, în fața actelor violența poate depinde de personalitatea lor, de strategiile dobândite pentru a face față situațiilor, mediul fizic și normele și regulile organizației.

Răspunsurile imediate pot fi pasive (acceptare sau evitare) sau active (negociere, autoapărare fizică).

Consecințele pentru individ ale actelor de violență

Acestea pot fi:

vătămări fizice

stres

traumă emoțională

senzația de neputință

lipsă de motivare.

Consecințele pentru companie / organizație pot fi:

fluctuații mai mari ale personalului;

creșterea absenteismului și a concediilor medicale;

costuri de asigurare mai mari;

deficit de imagine.

Evaluarea, prevenirea și reducerea/eliminarea riscurilor

Companiile ar trebui să evalueze riscurile privind securitatea și sănătatea lucrătorilor, precum și luarea de măsuri pentru a preveni sau controla aceste riscuri. Acest proces poate cuprinde o serie de etape:

Planificarea evaluării situației consultând personalul.

Identificarea pericolelor.

Stabilirea persoanelor care pot fi rănite, cum și unde.

Evaluarea nivelului de risc și luarea de măsuri de prevenire.

Adoptarea de măsuri pentru eliminarea sau reducerea riscurilor.

Urmărirea măsurilor și examinarea eficienței lor.

Școlile au responsabilitatea socială de a apăra principiile demnității și respectului. Companiile au, de asemenea, datoria juridică de a preveni violența la locul de muncă. Politicile formale și abordările managementului școlar sunt importante.

Punerea în aplicare a unor primi pași (cum ar fi dezvoltarea unei politici împotriva violenței, proceduri de informare, formare și educație) poate să contribuie la dezvoltarea unui climat pozitiv în cadrul organizației, care subliniază siguranța și demnitatea oamenilor. Neraportarea cum se cuvine a incidentelor violente este un lucru obișnuit, ascunzându-se astfel cauza problemei.

Cauzele violenței se regăsesc în factori sociali, structurali, organizaționali sau de mediu complecși, astfel încât nu există o singură soluție a problemei. Prevenirea se face pe două niveluri: evitarea producerii actelor de violență și sprijinirea victimei (victimelor) în cazul producerii unui incident.

Soluțiile de prevenire ar trebui să fie puse în aplicare după ce s-a efectuat evaluarea riscului, utilizând, dacă este necesar, informații provenind de la forțele de securitate, și în cooperare cu acestea.

De asemenea, este important să se cunoască procedurile în cazul unui incident violent, pentru ca victima să nu sufere vătămări suplimentare și de a limita suferințele. În acest sens, este important:

ca victima sau martorul unui act de violență să nu rămână singur după producerea faptului;

ca directorul să nu se inhibe, să fie prietenos și să susțină victima;

victima să primească sprijin psihologic atât imediat, cât și mai târziu, în cazul în care

există stres post-traumatic;

victima să primească sprijin pentru a efectua procedurile administrative și juridice necesare (de exemplu, cum să raporteze incidentul);

să se informeze ceilalți lucrători;

să se verifice evaluările riscurilor pentru a identifica măsurile suplimentare de protecție necesare.

Prevenirea suferinței umane este cel mai important lucru atunci când trebuie să se ia măsurile potrivite de prevenire a violenței contra personalului din educație. Acest lucru se poate realiza cu succes de către Euramis Consulting, o firmă de protecția muncii din București, cu experiență vastă în securitatea muncii.

Specialiștii săi vor face tot ce este posibil pentru a reduce suferința umană cauza de violență și ale incidente nedorite. Ei sunt parte a soluției de care oricine are nevoie pentru a lucra într-un mediu sigur și sănătos.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment