Cum să identificați pericolele ergonomice la locul de muncă

Ce este ergonomia?

Ergonomia poate fi definită ca fiind “compatibilitatea dintre lucrător, locul de muncă și sarcinile de serviciu”.

Ergonomia înseamnă abordarea caracteristicilor de mediu, organizaționale și umane care au potențialul de a afecta negativ sănătatea și securitatea la locul de muncă. Scopul general al ergonomiei este de a asigura existența unei coeziuni complete între lucrător, sarcina de lucru și locul unde își desfășoară activitatea.

De exemplu:

Locul de muncă – poate fi schimbată natura sarcinii, a volumului de muncă și / sau a procedurilor pentru a se potrivi cu punctele forte și limitele persoanelor implicate? Sunt oamenii capabili să-și îndeplinească sarcinile în siguranță și în mod corect? Oamenii au o prea mare sau prea mică responsabilitate?

Persoana – care sunt abilitățile, atitudinile, competențele și percepțiile oamenilor? Pot acestea să fie îmbunătățite pentru a se asigura că fiecare persoană se simte confortabil și în siguranță în timp ce exercită sarcinile de lucru? Este persoana fizic capabilă să-și îndeplinească sarcinile?

Organizația – modelele de lucru, schimburile, comunicările, managementul și cultura locului de muncă au o influență pozitivă asupra modului în care oamenii lucrează și se simt? Dacă nu, pot fi modificate toate aceste aspecte pentru a face acest lucru?

Exemple de pericole ergonomice

Riscurile ergonomice se regăsesc în toate tipurile de locuri de muncă, indiferent de locul de muncă și de mediul înconjurător. Dacă angajații lucrează la un birou sau la o bancă, într-un magazin sau într-un vehicul, este esențial ca aceștia să-și poată desfășura munca confortabil și în siguranță.

Riscurile ergonomice pot fi legate de:

-Sarcinile de lucru.

-Echipamentul utilizat la locul de muncă.

-Informații, instrucțiuni și proceduri.

-Mediul fizic, de exemplu mobilierul de birou.

-Mediul social.

-Capacități fizice și mentale.

-Cunoștințe și experiență.

Ergonomia echipamentului cu ecran de vizualizare

Este esențial ca persoanele care lucrează în mod regulat cu computere, laptopuri sau tablete să-și instaleze echipament individual cu ecran de vizualizare (DSE) astfel încât acestea să fie confortabile când angajatorii le utilizează. Pentru a îmbunătăți ergonomia echipamentului individual cu ecran de vizualizare, aveți grijă la:

-Așezarea incorectă a ecranului. Partea superioară a ecranului trebuie să fie la nivelul ochilor pentru a preveni încordarea gâtului.

-Poziționarea mouse-ului și a tastaturii. Utilizatorii ar trebui să fie capabili să le utilizeze pe ambele fără a se întinde, iar antebrațele să fie sprijinite pe birou.

Înălțimea scaunului incorectă. Coapsele ar trebui să fie paralele cu biroul și picioarele trebuie să fie pe podea.

Ecran strălucitor. Evitați să poziționați ecranele aproape de ferestre sau de surse directe de lumină care ar putea reflecta în ecran.

Lumină slabă. Desfășurarea activității într-un mediu cu lumină insuficientă poate obosi ochii.

Software greu de folosit sau complicat. Dacă oamenii nu sunt instruiți corect cu privire la modul de utilizare a instrumentelor disponibile, se pot stresa inutil.

Lipsa de pauze și schimbări în activitate. Statul într-o poziție statică prea mult timp poate provoca dureri, așa că scopul este să vă întindeți sau să vă mișcați la fiecare oră.

Ergonomia stresului la locul de muncă

Stresul este ceva care ne afectează pe toți, și mai ales la locul de muncă. Este important ca sarcinile de la locurile de muncă să fie proiectate astfel încât să reducă la minimum cantitatea de stres pe care o provoacă lucrătorilor, deoarece stresul frecvent sau prelungit poate duce la probleme fizice și psihice. Pentru a îmbunătăți ergonomia sarcinilor de la locurile de muncă și pentru a reduce stresul la locul de muncă, gândiți-vă la:

Cerințele muncii sunt prea mari sau scăzute. Pot angajații să țină pasul cu ceea ce se așteaptă de la ei? Angajații au suficient de lucru? Pot fi împărțite mai bine sarcinile?

Puțină libertate. Sunt angajații capabili să-și împărtășească ușor opiniile și preocupările? Pot alege sarcinile care sunt cele mai potrivite pentru ei?

Slab sprijin din partea conducerii. Managerii și supervizorii comunică în mod regulat cu angajații și oferă sprijin, încurajări și laude?

Cerințe conflictuale. Lucrătorii sunt la curent cu privire la sarcinile lor și la ce se așteaptă de la ei?

Slabă gestionare a timpului. Angajații înțeleg cum să prioritizeze sarcinile și pot delega sarcini altora?

Excesul de ore suplimentare. Angajații trebuie să lucreze în mod regulat până târziu?

Evaluarea riscului ergonomic

Efectuarea unei evaluări a riscurilor reprezintă cea mai bună modalitate de a identifica pericolele ergonomice la locul de muncă. Angajatorii trebuie să discute cu angajații pentru a afla mai multe despre modul în care pot fi îmbunătățite sarcinile și pozițiile de lucru și apoi să măsuri pentru a rezolva problemele.

Este important să se discute cu angajații despre cum să se îmbunătățească ergonomia, deoarece aplicarea unor măsuri de sănătate și securitate “unice pentru toți” nu poate rezolva toate problemele. Trebuie discutat cu fiecare persoană în parte pentru a afla ce se poate face pentru ca programul de lucru să fie mai plăcut, mai sigur și mai confortabil.

De asemenea, este important să se ia legătura cu o firmă de protecția muncii din București, precum Euramis Consulting, pentru a ajuta angajatorii și angajații în procesul de identificare și evaluare a riscurilor.

Euramis are vastă experiență în securitatea muncii, de aceea este soluția perfectă în prevenirea posibilelor pericole la locul de muncă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment