Costurile nebănuit de mari ale accidentelor de muncă

Potrivit art. 5 lit. g din Legea 319/2006 privind privind securitatea și sănătatea în muncă, accident de muncă înseamnă vătămarea violentă a organismului, precum și intoxicația acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu și care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puțin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces.

Accidentele de muncă reprezintă o povară economică mare pentru angajatori, angajați și pentru societate ca întreg. De cele mai multe ori, costurile suportate de victimele accidentelor de muncă sau îmbolnăvirilor profesionale nu pot fi evaluate. Este mult mai ușor și eficient să previi un accident de muncă decât să despăgubești persoana accidentată.

Pe lângă costurile sociale, accidentele de muncă sau îmbolnăvirile profesionale au un impact major asupra afacerii angajatorului. Costurile accidentelor de muncă includ costurile directe și indirecte. Costurile directe includ plățile compensatorii ale lucrătorilor, cheltuielile medicale și costurile pentru serviciile juridice.

În categoria costurilor directe intră plățile pentru formarea unor noi angajați, investigarea accidentelor și punerea în aplicare a măsurilor corective, pierderea productivității, repararea echipamentelor și a bunurilor deteriorate, precum și costurile asociate cu moralul scăzut al angajaților și absenteismul.

Companiile cheltuiesc sume uriașe pentru costurile asociate accidentelor de muncă și bolilor profesionale, cheltuieli care provin direct din profiturile companiei. Astfel cresc costurile de recalificare și plățile compensatorii, absenteismul și lipsa productivității, dar scad profiturile.

Există companii care creează sisteme de management al securității și sănătății în muncă care pot reduce costurile accidentelor și bolilor profesionale cu 20-40%.

După accident, există o perioadă de recuperare, care implică cheltuieli medicale mari și o perioadă mai mică sau mai mare de absenteism. Dacă accidentul de muncă a contribuit la pierderea venitului, acest lucru poate afecta foarte mult familia care încearcă să acopere cheltuielile legate de accident și să țină pasul cu cheltuielile de zi cu zi.

Acești factori pot intensifica stresul și afecta relația cu familia și prietenii. De asemenea, și moralul persoanei vătămate foarte fi afectat. În funcție de accidentul de muncă care a avut loc și de modul în care compania a gestionat consecințele, angajații se pot teme sau pot avea resentimente față de angajator. Anumiți angajați pot chiar să recurgă la violența la locul de muncă dacă simt au fost nedreptățiți de către angajator.

În cazul în care accidentul este suficient de grav, pot apărea și efecte de durată asupra performanței muncii, care împiedică angajatul să-și îndeplinească obligațiile de muncă așa cum făcea înainte de accident. Acest lucru determină angajatorul să instruiască alți angajați care să-l înlocuiască.

Osha a dezvoltat un program denumit Safety Pays, care cuprinde diferite tipuri de accidente obișnuite și costurile reale asociate unui accident. Odată finalizat, programul furnizează costurile directe, indirecte și totale estimative ale unui accident, împreună cu suma necesară pentru a acoperi aceste costuri. Când aflați despre acest lucru, atunci ar trebui să vă gândiți la introducerea tehnologiilor de jocuri, la fel ca și site-urile web de friv jocuri online de succes. Astăzi, în esență, un joc poate fi realizat din orice sarcină și, în același timp, totul devine mai interesant și mai util. Acesta este un instrument excelent pentru a înțelege cât de mult costă un prejudiciu și de ce să fii proactiv în ceea ce privește programul de securitate și sănătate al companiei, evitând astfel accidentele de muncă. Acest lucru este extrem de important atunci când vorbim de afaceri.

Costurile directe sau asigurate sunt acele costuri acoperite de asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale. Potrivit Legii nr. 346/2002 pentru accidente de muncă și boli profesionale, republicată la 8 aprilie 2014, art. 16, asigurarea are următoarele obiective:

  1. a) prevenirea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale;
  2. b) reabilitarea medicală și socioprofesională a asiguraților, victime ale accidentelor de muncă și ale bolilor profesionale, precum și recuperarea capacității de muncă a acestora;
  3. c) acordarea de prestații în bani pe termen lung și scurt, sub forma de indemnizații și alte ajutoare, în condițiile prevăzute de această lege.

Costurile indirecte reprezintă toate costurile suplimentare “neasigurate” asociate unui accident. Costurile indirecte sunt, de obicei, mult mai mari decât costurile directe. Acestea pot fi chiar și de 10 ori mai mari. Un alt aspect important este faptul că, spre deosebire de costurile directe, costurile indirecte sunt neasigurate…ele provin chiar din bugetul companiei. Acestea sunt costurile care pot conduce afecta grav profiturile companiei.

Exemple de costuri indirecte:

– Pierderea timpului de producție;

– Pierderea productivității din cauza unui angajat accidentat;

– Curățarea locului accidentului și reluarea operațiunilor întrerupte în momentul producerii accidentului;

– Angajarea sau instruirea unui nou lucrător cu scopul de a-l înlocui pe cel accidentat până revine la locul de muncă;

-Pagube materiale. Timp și cost pentru repararea sau înlocuirea echipamentelor, materialelor sau a altor bunuri deteriorate;

– Costul salariului plătit integral sau parțial angajatului care a suferit un accident de muncă, plus plata compensatorie;

– Afectarea emoțională a angajaților contribuie la scăderea productivității;

-Costul completării documentelor generate de accident etc.

Asigurarea securității și sănătății la locul de muncă, prevenirea accidentelor și bolilor profesionale, organizarea de traininguri privind securitatea muncii și sănătatea la locul de muncă, crearea de planuri privind securitatea angajaților reprezintă un pas esențial în evitarea accidentelor și bolilor profesionale. Astfel se reduc considerabil costurile datorate accidentelor de muncă.

Activitatea de securitate și sănătate în muncă constă în identificarea și semnalizarea pericolelor, evaluarea riscurilor de accidentare și îmbolnăviri profesionale, instruirea conducătorilor locurilor de muncă etc.

În cazul în care serviciul intern nu se poate ocupa de această activitate, puteți apela la un serviciu extern oferit de o firmă de protecția muncii din București. O astfel de firmă este Euramis Consulting. Specialiștii săi au o vastă experiență în domeniu și sunt pregătiți să găsească soluții la orice problemă aveți.

Euramis Consulting este un partener de încredere, mereu alături de clienții săi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment