Cine face parte din echipa de primă intervenție?
Echipa de prima intervenție este o echipă formată din angajați desemnați de angajator să intervină în cazuri de urgență precum apariția unui incendiu și să încerce rezolvarea situației sau să facă tot posibilul pentru a diminua pagubele până la sosirea profesioniștilor. Cel mai important lucru pe care trebuie să-l respecte un membru al echipei de intervenție este faptul că oricât de mult dorește să se implice în rezolvarea problemei, nu trebuie să-și riște viața pentru îndeplinirea acestui scop și trebuie să evite cu orice preț pericolul.
Specialiști în cazuri de urgență nu sunt cei din echipa de primă intervenție, ci pompierii, polițiștii sau medicii de pe salvare și SMURD și de aceea de la echipa de primă intervenție nu se așteaptă la același mod de implicare, ci doar la reducerea pagubelor cât mai mult posibil.
Ce responsabilități are echipa de primă intervenție în cazul unei situații de urgență?
Există o mulțime de situații ce pot reprezenta un pericol pentru bunăstarea celor aflați într-o companie sau starea de funcționare a echipamentelor folosite în vederea desfășurării activității acesteia. Dar indiferent de cauză, primul lucru pe care trebuie să-l rețineți este că trebuie să vă păstrați calmul și să acționați calculat și prudent. În astfel de situații de la membri echipei de primă intervenție se așteaptă acordarea primului ajutor persoanelor rănite, evacuarea tuturor celor din clădire și evacuarea bunurilor de maxim interes ce pot fi cărate cu ușurință la adăpost.
Din lista de atribuții ce pot fi îndeplinite de echipa de primă intervenție, fac parte următoarele acțiuni:
・stingerea curentului electric în toată unitatea pentru a se evita riscul unui incendiu;
・întreruperea gazului pentru a nu se acumula în încăpere și a se evita riscul unei explozii;
・folosirea stingătoarelor pentru ca focul să nu se extindă, doar atunci când incendiul este în fază inițială;
・acționarea hidranților dacă există echipamente de acest fel în unitate;
・apelul tuturor persoanelor evacuate din clădire pentru a se asigura dacă există sau nu victime.
Membrii echipei de intervenție trebuie să îndeplinească toate acțiunile de mai sus sub stricta îndrumare a persoanei cu rol de șef. În astfel de cazuri, cu cât se pune mai mult accent pe ordine și disciplină, cu atât mai mult crește eficiența echipei de primă intervenție.
În cazul întreprinderilor mari, cu mulți angajați, este foarte complicat ca un număr mic de persoane să poată îndeplini toate atribuțiile echipei de primă intervenție. De aceea, pentru optimizarea procesului există posibilitatea desemnării câte unei persoane diferite pentru fiecare tip de activitate în parte.
De asemenea, în firmele mari, acolo unde legea impune existența mai multor stingătoare de incendiu în funcție de suprafața camerelor și numărul de persoane aflate în încăpere, fiecărui membru al echipei de primă intervenție îi revine un stingător, lucru care se stabilește înainte de apariția situației de criză pentru a nu se crea haos și confuzie.
Ca în orice alt domeniu, și în cazul intervențiilor practica este mama învățăturii și de aceea se recomandă colaborarea cu o echipă de pompieri sau o firmă de protecția muncii care să instruiască și să verifice periodic competențele membrilor echipei de primă intervenție.
Ce fel de angajați pot face parte din echipa de primă intervenție?
Persoanele care fac parte din echipa de primă intervenție nu vor fi numite în acest rol pe ultima sută de metri. Pentru a putea oferi soluții de primă intervenție capabile să salveze vieți, ele vor trebui să beneficieze de sesiuni speciale de instruire. Misiunile ce revin membrilor echipei de primă intervenție deși pot fi îndeplinite de orice angajat apt de muncă, trebuie cunoscute în prealabil pentru un mod de desfășurare cât mai corect.
Există însă și o serie de obligații pe care trebuie să le îndeplinească angajații chiar și în cazul în care nu fac parte din echipa de primă intervenție. De exemplu, dacă un angajat depistează un incendiu el este primul care trebuie să dea alarma și să acționeze sistemele de stingere a focului precum hidranții, dar și stingătoarele dacă are un astfel de echipament la îndemână.
De asemenea, în caz de criză, toți angajații sunt obligați să înceteze imediat lucrul și să respecte indicațiile membrilor din echipa de intervenție pentru o evacuare în deplină siguranță.