Blog

Ce presupune mai exact conceptul de protecția muncii?

 

Toți angajații din România, indiferent de domeniul în care sunt angajați și de specificul activității lor, se expun la niște riscuri determinate de munca pe care o prestează. Influența acestor riscuri poate însă fi limitată prin intermediul unor măsuri speciale pe care angajatorii le pot pune la cale de comun acord cu o firmă de protecția muncii București și respectând legislația în vigoare.

 

Care este definiția protecției muncii

 

Protecția sau securitatea și sănătatea în muncă este un concept care se referă tocmai la măsurile amintite mai sus. În conformitate cu legea nr. 319 din 2003, art 5, litera (n), securitatea și sănătatea în muncă este ansamblul de activități instituționalizate care au ca obiectiv asigurarea unor condiții de muncă optime pentru lucrători, dar și alte persoane implicate în procesul de muncă.

 

De ce este importantă protecția muncii?

 

Protecția muncii are ca scop menținerea sănătății și capacității de muncă a lucrătorilor. Prin intermediul ei se urmărește asigurarea unui nivel înalt de siguranță și bunăstare la locul de muncă.

 

Conceptul de protecția muncii a apărut ca nevoie de prevenire a nenumăratelor accidente și îmbolnăviri profesionale care pot apărea din cauza pericolelor de la muncă. De-a lungul timpului, a avut loc un număr mare foarte mare de evenimente nefericite cauzate de condițiile improprii de la muncă și apariția lor a condus la nevoia de creare a unui cadru legal, prin care angajatorii să fie obligați să respecte buna desfășurare a muncii angajaților lor.

 

Cadrul legal stabilit pentru protecția muncii, pe lângă măsurile menite să creeze un mediu de lucru mai bun pentru angajați presupun și o serie de sancțiuni care se aplică angajatorilor ce nu își respectă obligațiile legale din domeniul lor de lucru.

 

În România, protecția muncii este reglementată prin următoarele legi

 

Cea mai importantă lege cu privire la protecția muncii este Legea 53/2003, din Codul Muncii. La acestea se mai adaugă încă alte 15 acte normative care se referă în mod direct la sănătatea și securitatea în muncă.

 

Câteva din cele mai importante aceste acte normative sunt:

 

  • Legea 319/2006 cu privire la securitatea și sănătatea în muncă;
  • Hotărârea de Guvern nr 1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor legii de mai sus;
  • Hotărârea de Guvern nr 955/2010 pentru modificarea și completarea Normelor metodologie de aplicare a prevederilor legii de mai sus;
  • Legea 90/1996 cu privire al protecția muncii;
  • Legea 108/1999 privind înființarea și organizarea Inspecției Muncii;
  • Ordonanța de Guvern 96/2003 cu privire la protecția maternității la locurile de muncă;
  • Legea 245/2004 cu privire securitatea generală a produselor;
  • Legea 240/2004 cu privire la răspunderea producătorilor în legătură cu pagubele pe care le generează produsele defecte comercializate de ei.

 

Ce beneficii îți oferă respectarea normelor de protecția muncii?

 

Ca angajator, dacă respecți normele de protecția muncii, oferi multă siguranță angajaților tăi și prin acest lucru ai numai de câștigat. Oferind securitate angajaților tăi, productivitatea companiei tale crește din moment ce angajații sunt în siguranță, protejați și nu lipsesc de la muncă din cauza accidentelor sau îmbolnăvirilor profesionale.

 

Ce obligații au angajatorii cu privire la protecția muncii?

 

Principala obligație a angajatorilor din ziua de azi, din România, este să le ofere lucrătorilor lor cel mai sigur loc de muncă de care sunt capabili. Pe de-o parte, este vorba de limitarea posibilităților de vătămare fizică a lucrătorilor de exemplu cu un utilaj sau la contactul cu o substanță. Iar pe de altă parte, este vorba de protecția lor împotriva îmbolnăvirilor profesionale din cauza stresului și suprasolicitării.

 

Cine este responsabilul cu protecția muncii în cadrul unei firme?

 

În firmele cu puțini lucrători, în care activitățile nu sunt neapărat cele mai periculoase, angajatorii se pot ocupa și singuri de activitățile specifice securității și sănătății în muncă.

 

Pe de altă parte, acolo unde sunt mulți lucrători, pentru a delega o parte din sarcini, angajatorii pot desemna un responsabil cu protecția muncii sau cea mai bună variantă, ei pot colabora cu o firmă profesională de protecția muncii, precum Euramis, cu experiență în acest domeniu.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment