Ce măsuri speciale de protecție se iau pentru angajații din birourile open space în perioada pandemiei?

În general, obligația tuturor angajatorilor din România este să asigure sănătatea și securitatea angajaților. Pentru a-și atinge obiectivul într-un timp cât mai scurt, colaborarea cu o firmă de protecția muncii din București este întotdeauna o soluție ideală.

Însă, în această perioada în care ne confruntăm cu o situație fără precedent, angajatorii au alte câteva obligații importante. Ei trebuie să:

  • monitorizeze recomandările oferite de către autoritățile naționale și locale, inclusiv cu privire la aranjamentele de muncă și să comunice informații critice forței de muncă;
  • să sprijine angajații și familiile acestora;
  • să identifice și să atenueze potențialele riscuri la care ar putea fi expuşi angajaţii și alte persoane de la locul de muncă, care rezultă din expunerea la COVID-19;
  • Asigure igiena la locul de muncă și să aplice măsurile şi principiile distanțării sociale (distanțare fizică) la locul de muncă.

De asemenea, aceștia trebuie să ia o serie de măsuri speciale de protecție pentru a limita răspândirea infecției cu coronavirus ( COVID 19) în rândul angajaților care lucrează în birouri deschise (open space).

Măsurile pe care angajatorii trebuie să le ia pentru ca angajații din birourile open space să își poată desfășura activitatea în deplină siguranță, sunt prevăzute în  Ordinul       nr.1731/832/2020 al Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

Potrivit acestui ordin, angajatorii au obligația de a:

  • asigura programul de lucru decalat, pentru a evita aglomerările la intrarea/ieșirea din incintă și pentru a limita numărul de angajați prezenți, în același timp, în aceeași incintă.
  • asigura triajul observațional al angajaților și de a nu permite prezența la locul de muncă a persoanelor care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată).
  • asigura termometrizarea zilnic, la intrarea în tura de serviciu; angajații cu temperatura peste 37,3°C trebuie trimiși acasă, cu indicație de consultare a medicului de familie.
  • organiza spațiile de lucru astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 1,5 m între angajații care lucrează la birouri orientate față-spate și spate-spate.
  • asigura separarea birourilor orientate față-față cu paravane care trebuie dezinfectate zilnic cu soluții pe bază de alcool.
  • asigura dezinfecția suprafețelor de lucru la începerea programului de lucru și, ulterior, o dată la 4 ore.
  • organiza pauzele de masă eșalonat, astfel încât să fie respectată distanța fizică de minimum 2 m.
  • asigura aerisirea periodică a încăperilor.
  • realiza nebulizarea o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii, și de a efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului, în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului.

Dincolo de aceste măsuri speciale, angajatorii au obligația  de a furniza angajaților informații adecvate despre pericolele pentru sănătate pe care le comportă munca lor.

De asemenea, este important să consulte angajații cu privire la aspectele aferente Sănătății și Securității în Muncă (SSM) din activitatea lor.

În caz de necesitate și în măsura în care este posibil acest lucru, angajatorii ar trebui să pună la dispoziția angajaților echipamente de muncă personale corespunzătoare sigure, necesare prestării muncii, fără costuri pentru lucrător.

De asemenea, este foarte important ca fiecare angajator  să fie la curent cu cele mai recente politici sau directive adoptate de autoritățile naționale sau locale, care ar putea solicita angajatorilor să respecte anumite practici sau aranjamente de muncă, cum ar fi telemunca.

În plus, dacă un angajat începe să se simtă rău și prezintă simptome precum febră, oboseală și tuse uscată, dureri în gât şi de altă natură, nas înfundat, eliminări nazale, diaree, acesta trebuie sfătuit să urmeze recomandările autorității naționale sau locale de sănătate și să solicite asistență medicală urgentă, dacă există suspiciuni că a contractat virusul COVID-19.

Pentru orice angajator, sănătatea și siguranța personalului și a celor cu care aceștia intră în contact trebuie să constituie o prioritate. Aceasta este abordorea pe care trebuie o adopte angajatorii pentru a asigura sănătatea și securitatea angajaților, care pot fi expuși la COVID-19.

În cazul în care angajații s-au infectat cu COVID-19, aceștia trebuie să beneficieze de concediul medical, dacă trebuie să își ia liber de la serviciu din cauza coronavirusului (COVID-19).  Bineînțeles, angajații au dreptul la concedii medicale plătite (inclusiv pentru spitalizare), în conformitate cu legislația, termenii și condițiile aplicabile în contractul individual sau contractul colectiv de muncă.

Nimic nu este mai important în această perioadă dificilă decât menținerea unui loc de muncă și a unui mediu sigur și sănătos atât pentru angajatori, cât și pentru angajați.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment