Protecția salariaților din sectorul hotelier, la standarde europene

 

Sectorul Horeca, ce cuprinde hotelurile, barurile, restaurantele, firmele de catering și alte companii furnizoare de servicii similare, are la ora actuală în Europa peste 7.8 milioane de angajați. Iar datorită popularității de care se bucură, oferta, dar și cererea de muncă în acest domeniu este în continuă creștere.

 

Dacă ne gândim în special la numărul de baruri și restaurante din toate țările europene, comparativ cu numărul de hoteluri, putem ușor trage concluzia că sectorul Horeca se bazează mai mult pe întreprinderi mici, cu maxim 10 angajați. De asemenea, conform statisticilor europene, sectorul Horeca este un sector tânăr, ai cărui aproximativ 48% din angajați sunt persoane cu vârste de sub 35 de ani și unde salariații care depășesc vârsta de 55 de ani reprezintă un procent de sub 10%.

 

Munca în sectorul Horeca este foarte variată. În acest sector sunt angajate persoane cu cele mai diverse responsabilități, dar când vine vorba de măsurile de securitate și sănătate în muncă, cei mai mulți specialiști se concentrează asupra lucrătorilor din bucătării în detrimentul celor responsabili cu servirea deoarece acolo este responsabilitatea cea mai mare.

 

Ce riscuri implică munca în hoteluri?

 

Pentru că nu implică necesitatea de a avea cunoștințe vaste într-un anumit domeniu, la prima vedere, munca în hoteluri și în sectorul Horeca în general, poate părea o muncă lipsită de griji și plină de satisfacții. Dar media foarte scăzută de vârstă a angajaților ar trebui să ne dea mai multe indicii cu privire la realitatea situației.

 

În primul rând, angajații din acest sector au parte de un program de lucru atipic. Hotelurile, dar și barurile sau restaurantele, ori alte întreprinderi cu servicii similare, cer de la angajații lor multă flexibilitate și disponibilitate la orice oră din zi și din noapte, motive pentru care extenuarea nu este o problemă rar întâlnită.

 

Mai mult, posturile de la bucătărie sau serviciul de curățenie implică o muncă fizică dificilă, caracterizată prin perioade lungi de stat în picioare, dar și mișcări repetitive sau necesitatea ridicării unor obiecte grele.

 

De asemenea, cu excepția zonelor destinate clienților, nivelul de zgomot dintr-un hotel este mult mai mare decât cel dintr-un birou obișnuit, motiv pentru care mulți angajați ajung să se confrunte la un moment dat cu probleme de auz sau pur și simplu o stare de irascibilitate, pe care nu o pot motiva.

 

Într-un hotel, totul se întâmplă pe repede înainte. Pentru ca un client să fie pe deplin mulțumit de serviciile pe care le primește, angajații nu-și permit să amâne o solicitare și orice problemă trebuie rezolvată imediat. Dar și acest aspect implică anumite riscuri deoarece graba poate provoca alunecări, căderi, tăieturi și alte accidente, care mai de care mai periculoase.

 

Cum să previi riscurile ce le implică munca într-un hotel?

 

În calitate de angajator român și patron de unitate de cazare, pentru a fi capabil să le oferi salariaților tăi condiții de muncă la standarde europene, este recomandat să cooperezi cu o firmă de protecția muncii din București care să te ajute să identifici și să evaluezi toate riscurile la care se supun angajații tăi.

 

De asemnea, pentru că cele mai bune informații le afli de la locul faptei este important să comunici eficient și în permanență cu angajații din subordine, să le asculți nemulțumirile și să iei măsuri de prevenire a instalării bolilor profesionale cauzate de stres. Doar cunoscând exact ceea ce se întâmplă în propriul hotel poți lua cele mai bune măsuri de protecție, dar poți și evolua.

 

Nu în ultimul rând, sfatul experților este acela de a oferi training specializat chiar și muncitorilor part time, sau celor sezonieri, deoarece instruirea corespunzătoare este o metodă eficientă de a introduce salariații noi în mediul companiei, dar și de a-i integra în sistem, ajutându-i să-și atingă adevăratul potențial.

 

Este important să fii proactiv și să iei atitudine înainte ca un accident să aibă loc pentru ca unitatea ta de cazare să se ridice la standardele de calitate impuse de Uniunea Europeană. Procedând în acest mod, nu numai că vei putea să-ți protejezi angajații de majoritatea pericolelor care îi pândesc la locul de muncă, dar vei avea și șansa de a-ți crea un renume favorabil și de a-ți păstra reputația curată.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment