Costul prezenteismului la locul de muncă și de ce nu este vorba doar despre bani
Prezenteismul este o problemă tot mai frecventă care afectează toate tipurile de locuri de muncă.
De fapt, este adesea considerată drept cea mai mare amenințare la adresa productivității la locul de muncă și este caracterizată de angajați obosiți, nemotivați și bolnavi care se îndreaptă spre locul de muncă indiferent de cât de rău se simt.
Costul prezenteismului este ridicat, deoarece nu numai că determină scăderea productivității și implicit a veniturilor, dar afectează negativ și moralul, sănătatea și securitatea la locul de muncă.
Absenteismul și prezenteismul: Care este diferența?
Vorbim de absenteism atunci când o persoană lipsește mult de la muncă, adesea din cauza unei boli sau vătămări, dar, de obicei, din cauza lipsei de motivație sau de dorință de a fi la locul de muncă.
Absenteismul poate fi caracterizat prin locuri de muncă frecvent goale și angajați care vor găsi orice scuză pentru a-și lua o zi liberă.
Vorbim de prezenteism atunci când o persoană vine la lucru, în ciuda faptului că nu se simte bine din punct de vedere fizic sau mental. Prezenteismul este caracterizat de lucrători care sunt prezenți fizic la locul de muncă, dar care nu lucrează în mod productiv sau în siguranță, așa cum ar trebui să o facă, din cauza unei boli fizice sau psihice sau a unei vătămări.
Burnout-ul (sindromul epuizării profesionale) reprezintă epuizarea completă a unei persoane, deseori definită ca un colaps fizic sau mental complet, cauzat în primul rând de muncă excesivă sau stresul legat de locul de muncă. Burnout-ul îi face pe oameni să se simtă epuizați, stresați, frustrați și / sau nemotivați și poate duce la niveluri ridicate atât de absenteism, cât și de prezenteism la locul de muncă. Burnout-ul este cauzat în mod obișnuit de zilele lungi de lucru, de un echilibru redus al vieții profesionale și personale, de liste fără sfârșit și de lipsă de sprijin.
Brownout nu este la fel de grav ca burnout-ul, dar poate avea un impact negativ similar la locul de muncă. Vorbim de brownout atunci când o persoană este obosită, retrasă, dezinteresată și nemulțumită de rolul sau locul de muncă. Angajatul încă vine la lucru, dar se luptă să se motiveze, să se descurce bine, nu este la fel de proactiv ca în trecut, și nu manifestă prea mult interes față de activitățile sau relațiile de muncă. Brownout-ul este o formă de prezenteism.
Costul real al prezenteismului
În timp ce prezenteismul poate determina pierderea de zile de lucru valoroase, costul real al prezenteismului este mult mai mare și, probabil, mult mai semnificativ.
Alături de impactul pe care îl poate avea asupra economiei, prezenteismul provoacă și următoarele probleme:
Angajați nesănătoși – dacă un angajat vine să lucreze cu o boală contagioasă, atunci sunt șanse să se răspândească repede la oamenii din echipa lor, care apoi vor transmite boala la alții etc. Înainte de a-și da seama, majoritatea oamenilor din companie încep să tușească, răcesc, fac gripă sau se îmbolnăvesc de stomac, iar rata absenței este peste medie. Dacă acel angajat bolnav, ar fi renunțat la locul de muncă de prima dată (și nu ar fi privit prezenteismul ca singură opțiune), atunci problemele ulterioare nu ar fi avut loc.
Bolile se înrăutățesc – dacă angajații continuă să muncească atunci când sunt bolnavi (mai ales dacă au o problemă de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea sau depresia), atunci este posibil ca bolile lor să se înrăutățească constant. Adesea, aceste boli nu sunt observate decât atunci când se agravează. Angajații ar trebui să fie încurajați să se odihnească sau să solicite asistență medicală dacă nu se simt bine – aceștia nu ar trebui să se afle la locul de muncă.
Moral scăzut la locul de muncă – lucrul alături de un coleg care este nemotivat, nefericit sau dezinteresat poate fi un povară emoțională pentru toți membrii echipei și acest lucru poate avea un impact negativ asupra moralului locului de muncă. Este dificil să fii pozitiv și productiv dacă alți membri ai echipei nu sunt motivați.
Dacă oamenii se luptă să fie motivați, veseli și comunicativi, fie din cauza bolii, a oboselii sau a stresului, atunci este greu să interacționeze cu ceilalți, iar atmosfera generală a locului de muncă va fi probabil afectată.
Dacă vreți să asigurați sănătatea și securitatea muncii angajaților dvs, cea mai bună soluție este să apelați la Euramis Consulting, o firmă de protecția muncii din București, cu vastă experiență în domeniu.
Specialiștii Euramis sunt pregătiți să fie parte dintr-un proces de conștientizare a importanței creării unui mediu de lucru care să contribuie la creșterea productivității.