Intreprinderile mici şi mijlocii, precum si microintreprinderile (IMM-urile) din Romania reprezinta un procent de circa 99% din numarul de unitati economice in care lucreaza peste 55% din angajati. Astfel, acestea ofera locuri de munca la o majoritate a fortei de munca, fiind considerate ca fiind motorul economiei si indispensabile pentru inovare si dezvoltarea economiei.
Pe de alta parte, IMM-urile sunt percepute ca organizatii care lupta pentru supravietuire, se concentreza doar pe probleme pe termen scurt, le lipsesc resursele si cunostintele de specialitate pentru rezolvarea problemelor pe termen lung, cum ar fi securitatea si sanatatea in munca si prevenirea accidentelor de munca.
Statisticile din Romania, cat si cele din UE, arata ca numarul accidentelor de munca mortale produse in intreprinderile cu mai puţin de 50 de lucratori este aproape dublu faţa de cel inregistrat in intreprinderile mari. Exista probabilitatea sa existe un risc mai mare de accidente mai putin severe, dar datele statistice nu sunt foarte exacte pentru aceasta categorie, probabil din cauza subraportarii.
De asemenea, intreprinderile mici intampina mai multe dificultati in prevenirea si controlarea riscurilor privind securitatea si sanatatea in munca (sau protectia muncii, termenul mai vechi folosit). Astfel, angajatii din IMM-uri au riscuri mai mari privind accidentele de munca si bolile profesionale decat angajatii din companiile mari, din cauza lipsei unor servicii externe de securitate a muncii competente, precum Euramis Consulting .
Sunt statistici ingrijoratoare, avand in vedere ca atat pierderile umane, financiare cat şi cele de imagine, cauzate de accidentele de munca ar putea fi prevenite daca angajatorii, lucratorii, organizaţiile sindicale şi patronatele ar conştientiza importanţa respectarii cerinţelor minime de securitate şi sanatate in munca (SSM).
Punctele slabe si punctele forte ale IMM-urilor
In general, proprietarul-manager al unei companii mici, este, de obicei, persoana care trebuie sa-si asume responsabilitatea personala a majoritatii problemelor de management, cum ar fi: vanzari, achizitii, contabilitate, planificarea productiei si a personalului, – toate activitatile care sunt esentiale pentru functionarea firmei. In acest context, SSM-ul ar putea parea doar o activitate periferica si, cel mai probabil, se acorda o prioritate ridicata doar sarcinilor care contribuie direct la dezvoltarea pe termen scurt a afacerii..
Intreprinderile mici acorda prioritate rezolvarii problemelor acute si sarcinilor urgente. Ca o consecinta, siguranta locului de munca si a angajatilor nu este, de obicei, o prioritate, iar acelasi lucru este valabil si pentru prevenirea problemelor de sanatate a muncii.
Este cunoscut faptul ca multi proprietari de afaceri considera ca sanatatea si siguranta muncitorilor este, in primul rand, responsabilitatea angajatilor insasi, nu a dansilor! Timpul disponibil pentru a invata despre sanatate si siguranta la locul de munca este limitat, de regula, de catre angajatori sub limitele prevazute de lege.. Ca o consecinta, expertiza SSM in intreprinderi mici este adesea foarte limitata sau chiar absenta, nu exista o cultura a securitatii si sanatatiin in munca ca il alte state dezvoltate economic
Firmele mici sunt vulnerabile punct de vedere financiar. Acest lucru face ca investitiile in SSM sa fie mai putin atractive, deoarece beneficiile financiare pe termen scurt in prevenire nu sunt vizibile. Marea majoritate a antreprenorilor romani nu constientizeaza ca a preveni este mai ieftin decat a face fata consecintelor nedorite, care de multe ori pot fi ireversibile!
Un punct forte al intreprinderilor mici este faptul ca liniile de comunicatie sunt scurte si personale, si ca solutiile simple pot fi puse in aplicare intr-un termen scurt. Proprietarul afacerii si angajatii au, deseori, un contact personal zi cu zi, o relatie sociala stransa si, de multe ori, un grad mai mare de autonomie. Acest avantaj al flexibilitatii este puternic valorificat de catre o companie cu peste 20 ani experienta in securitatea si sanatatea muncii (SSM), asa cum este Euramis Consulting, care are capacitatea de a integra managementul SSM in managementul general al companiei intr-un timp foarte scurt.
Se obtine astfel conformarea cu cerintele legale SSM si starea de bine la locurile de munca pentru angajati. De asemenea angajatorii sunt scutiti de emotii la controalele ITM si de amenzi deosebit de mari sau chiar cu sistarea activitatii companiei (anularea autorizatiei de functionare pe criteriul SSM).
Impactul accidentelor de munca pentru IMM-uri
Un accident de munca grav poate avea urmari serioase pentru aceasta atat sub privinta costurilor, cat si a imaginii afacerii, in sine. Pentru microintreprinderi si intreprinderile mici, redresarea activitatii este mai dificila, din mai multe motive:
lucratorii de baza nu pot fi inlocuiti rapid sau usor;
fluctuatia de personal creste nedorit de mult
lucratorii existenti sunt afectati din punct de vedere emotional si pierd randamentul la locul de munca
intreruperile activitatii, chiar si pe termen scurt, pot duce la pierderea clientilor si/sau a contractelor importante;
chiar si incidentele mici sau cazurile de imbolnavire pot dubla nivelul absentelor pe motive de sanatate si creste costurile legate cu plata concediilor medicale.
Daca sistemul de stat de asigurari la accidente de munca nu acopera costurile reale suferite de victima accidentului aceasta se poate constitui, potivit legii, in parte civila in instanta pentru solicitare daune deloc mici (cauzate de pierderea sau diminuarea capacitatii de munca, intretinerea familiei, etc.)
Antreprenorii, de regula , nu actioneaza proactiv pentru prevenirea accidentelor de munca sau bolilor profesionale. Marea majoritate a actiunilor antreprenorilor sunt post factum, dupa ce accidentul de munca s-a produs deja sau dupa ce lucratorii acuza o gama larga de afectiuni legate de locul de munca (afectiuni musculo scheletice – AMS prin efort fizic neadecvat, intoxicatii prin expunere la factori de risc chimic, stes profesional excesiv cauzat de conditiide munca deficitare, etc.).
Costurile accidentelor de munca reprezinta un motiv de ingrijorare pentru UE din cauza faptului ca in cadrul intreprinderilor mici se inregistreaza 82 % din accidentele de munca si 90 % din accidentele mortale, dupa cum se precizeaza intr-un raport EU-OSHA.
Externalizarea activitatilor de SSM: o parte a solutiei
In principal, pentru firmele mici si microintreprinderi, exista doua strategii principale pentru managementul SSM:
– dezvoltarea managementului riscului si conformarea cu cerintele legale SSM prin resurse interne,
– externalizarea activitatilor de SSM catre companii cu expertiza in domeniu
Fiecare din acestea necesita diferite forme de finantare.
Avand in vedere ca firmele mici si microintreprinderile sunt mai ocupate cu activitatea lor de baza si au mai putin timp si expertiza pentru SSM, este de inteles faptul ca majoritatea prefera a doua strategie: externalizarea activitatilor de SSM. Furnizorii externi de SSM (securitate si sanatate in munca) si SU (situatii de urgenta) au metodologii profesionale de evaluare a riscurilor de accidentare si imbolnavire la locul de munca. . Este important de remarcat, totusi, ca responsabilitatile juridice de baza ale angajatorului si ale lucratorilor individuali nu pot fi externalizate complet, acestia nu pot fi exonerati de raspundere chiar daca apeleaza la servicii externe SSM-SU. In fond, antreprenorii nu au raspunderea alegerii acelor servicii externe SSM-SU care ofera calitate in prestatia lor?.
De ce Euramis este o parte a solutiei?
Cu o experienta de peste 20 de ani in protectia muncii, EURAMIS CONSULTING ofera servicii externe atestate de securitate si sanatate in munca, cu acoperire nationala, bazandu-se pe cea mai buna strategie: preventia. Evaluarea riscurilor profesionale se face prin metode adecvate si personalizat.
Instruirea in domeniul SSM este interactiva, moderna, cu impact si foloseste mijloace de invatare online si de testare.
In cazul producerii de accidente de munca, Euramis executa toate actiunile urgente si obligatorii, in conformitate cu legislatia si reglementarile in vigoare.
EURAMIS CONSULTING este partener national al Agentiei Europene pentru Securitate si Sanatate in Munca. Consultantii si partenerii Euramis ofera servicii de calitate in domeniul SSM si SU, garantate de sistemul de calitate ISO 9001, implementat inca din anul 2007.
EURAMIS CONSULTING este o parte a solutiei de prevenire a accidentelor de munca si a incidentelor periculoase, si, prin aceasta, a pierderilor umane si financiare.