Cum trebuie să te pregătești pentru un control ISU?
În țara noastră există o preconcepție legată de orice control din partea autorităților. Ne temem chiar și de știrile care anunță un control, dar ceea ce ar trebui să știm despre aceste controale este că de fapt inspectorii nu urmăresc întotdeauna pedepsirea vinovaților, ci de multe ori efectuează astfel de l acțiuni cu scopul de a-i ajuta să intre în legalitate când văd că și cei din compania vizată își dau silința să respecte legea.
Nu există o normă de amenzi pe care organele de control trebuie să o acorde și de aceea recomandarea noastră este să nu vă mai temeți de controale, ci să le priviți ca pe o necesitate deoarece nu riscați nimic atâta timp cât aveți dorința de a face toate lucrurile corect. Însă, de exemplu în cazul unui control anunțat din partea ISU, Inspectoratul pentru Situații de Urgență, contractarea pe ultima sută de metri a unei firme specializate în protecția muncii nu este o soluție, ci ca patron de companie aveți obligația de a face acest lucru din timp.
Ce presupune un control ISU și ce acte trebuie să aveți pregătite la îndemână?
Să spunem că lucrurile ar fi oarecum mai simple dacă toate controalele din partea ISU ar fi anunțate în prealabil. Dar în general, astfel de vizite de control iau prin surprindere patronii de companii și de aceea necesitatea colaborării cu o firmă de protecția muncii este una reală. Doar în cazul obținerii de autorizații de funcționare aveți posibilitatea de a stabili împreună cu organele de control vizitele de verificare, însă în marea majoritate a cazurilor, după ce ați început să funcționați, inspectorii ISU vor veni inopinat.
Controlul ISU începe odată cu intrarea inspectorilor într-o unitate. Odată ce au călcat pragul firmei dumneavoastră, aceștia se vor uita dacă există semne de evacuare pe pereți, dacă în caz de urgență cei din clădire o pot părăsi ușor fără a se împiedica de tot felul de obiecte care le-ar putea sta în cale și de asemenea, se mai uită și la planul de evacuare.
Toate elementele menționate în paragraful de mai sus sunt absolut obligatorii dacă doriți să nu riscați amenzi. Lor li se adaugă și existența stingătorului care în primul rând trebuie să fie așezat într-un loc vizibil și în al doilea rând să fie încă în termen de valabilitate pentru a putea fi folosit. Numărul necesar de stingătoare pentru o companie depinde de numărul de camere și de suprafața acestora, dar mai multe detalii în legătură cu acest aspect puteți afla dintr-o ședință de consultație cu un reprezentant al unei firme de protecția muncii.
Și instalațiile de stingere sunt un amănunt pe care inspectorii ISU nu îl ratează. De buna lor funcționare nu depinde doar starea obiectelor din interior în caz de incendiu, dar și viața celor care se află în interiorul clădirii la momentul critic.
Un alt bun care nu trebuie să lipsească din nicio companie și care ar putea salva vieți în situații de criză, este trusa de prim ajutor. Ea trebuie să fie în permanență completă și la fel ca și stingătorul de incendii, să fie poziționată într-un loc ușor accesibil de către orice persoană ce necesită îngrijire sau dorește să acorde sprijin cuiva în suferință. La fel ca și în cazul stingătoarelor, există cazuri în care o singură trusă medicală nu este suficientă pentru o companie și pentru a nu risca nimic în legătură cu acest aspect este bine să vă informați din timp și să achiziționați toate trusele necesare.
Dacă ați bifat toate lucrurile enumerate mai sus, nu răsuflați încă ușurați deoarece mai aveți de trecut hopul reprezentat de instalația electrică și apoi vom trece la documente. Legat de instalația electrică, prizele din interiorul companiei dumneavoastră trebuie să prezinte etichete cu voltajul, instalațiile de iluminat trebuie să fie dotate cu elemente de protecție, iar tablourile electrice trebuie să fie închise și semnalizate. Riscați amenzi dacă instalația dumneavoastră electrică prezintă contacte imperfecte ce pot cauza incendii.
Din punct de vedere al documentației, conținutul dosarului pe care trebuie să-l prezentați diferă de la unitate la unitate. Fișa obiectivului, planul de intervenție și cel de protecție împotriva incendiilor sau tematica de instruire sunt doar câteva exemple de documente obligatorii. Dar lista poate continua în funcție de specificul afacerii pe care o desfășurați.