Factori de risc la care sunt expuși conducătorii auto
În sectorul transportului rutier este foarte important să se acorde importanță modului de desfășurare a activității la locul de muncă, pentru ca totul să decurgă fără incidente periculoase, fără accidente, iar lucrătorii să fie mulțumiți și motivați. Anumite caracteristici ale acestui sector fac mai dificilă gestionarea riscurilor de accidentare decât în alte sectoare. Probabil că România este pe ultimul loc în Europa la infrastructură rutieră și sigur pe locul 2, după Bulgaria, la numărul de accidente mortale de circulație raportate la indicele populației. Astfel cam 2000 de oameni mor anual în țara noastră în accidente rutiere și multe alte mii au leziuni mai mult sau mai puțin grave. Multe din aceste accidente de circulație sunt și de muncă în același timp, dacă s-au produs în îndeplinirea sarcinilor de muncă din cadrul diverselor companii.
Conducătorii auto pot fi persoane care desfășoară activități independente sau sunt salariați și de multe ori au experiență îndelungată ca șoferi. Aceasta înseamnă că nu este întotdeauna ușor de comunicat cu ei. Ei trebuie să fie consultați și implicați în identificarea celor mai bune soluții de evitare a riscurilor la care pot fi supuși. Aceasta cere un efort și dedicare din partea prestatorilor de servicii SSM deoarece șoferii profesioniști nu sunt întotdeauna deschiși schimbării (desigur că nu sânt singurii, este natura umană care se opune în general schimbării).
Toți șoferii se confruntă cu diverse riscuri. Iată care sunt factorii de risc care contribuie cel mai mult la producerea de accidente cu vătămări corporale grave:
– conducătorii auto nu reduc viteza pe timp de ceață sau pe ploaie torențială.
– șoferii circulă cu anvelopa uzată sau nu respectă viteza legală și nu o adaptează la condițiile de drum.
Aceste exemple punctuale sunt doar două dintre cele privitoare la factorii de risc la care sunt supuși conducătorii auto. În cele ce urmează veți descoperi alți câțiva factori de risc importanți;
– conducătorii auto nu respectă mijloacele de semnalizare rutieră (indicatoare, marcaje etc.
– șoferii nu respectă indicațiile și dispozițiile polițistului rutier;
– se angajează în depășire fără a se asigura că vehiculul care circulă în fața sau în spatele lor nu a inițiat o asemenea manevră;
– șoferii nu se asigură că din sens opus nu se apropie vreun vehicul și că dispun de spațiu suficient pentru a reintra pe banda inițială, atunci când prin manevra de depășire trec peste axa care separă sensurile de circulație;
– șoferii nu păstrează o distanță suficientă față de autoturismul care circulă în fața lor;
-conducătorii auto opresc mașina și perturbă circulația pe drumul public respectiv;
– manevrează autovehiculul în spații lipsite de vizibilitate;
– continuă drumul cu anvelopa dezumflată sau peste presiunea recomandată;
– șoferii nu circulă cu viteză redusă pe timp de ninsoare abundentă, ploaie abundentă etc.
– fac deplasări cu pericol de cădere de la același nivel prin dezechilibrare, alunecare, împiedicare;
– înainte de a pleca în cursă, conducătorii auto nu verifică starea tehnică a autovehiculului;
– conducătorii auto nu semnalizează la schimbarea direcției de mers;
– dupa trecerea autovehiculului prin vaduri sau după spălarea lui (când frânele nu mai funcționează normal), șoferii nu verifică funcționarea frânelor;
– conducătorii auto nu se asigură la urcarea/coborârea din autovehicul;
– fac efort static;
– stau în poziții de lucru forțate sau vicioase;
– iau decizii dificile în timp scurt;
– conștientizează riscul de accidentare;
– are loc o coliziune cu alt autovehicul din cauza neatenției sau vorbitului la telefonul mobil;
– ies necontrolat în afara carosabilului din cauza ațipirii la volan sau stării precare de sănătate;
– își prind mâinile în organele mobile ale autovehiculului, în situația intervenției la motorul aflat în funcțiune;
– își strivesc membrele inferioare sau alte părți ale corpului pe timpul remedierii unor defecțiuni;
– provoacă accidente din cauza stării tehnice precare a autovehiculelor;
– nu respectă regimul pauzelor și durata maximă a deplasărilor;
– nu respectă regulile privind condusul pe timp de noapte și multe altele.
După cum se poate observa, există o serie de factori de risc importanți la care sunt expuși conducătorii auto. Securitatea muncii pentru conducătorii auto, la locul de muncă, este vitală atât pentru șoferii salariați cât și pentru angajatori. Pe unii îi poate costa integritatea corporală sau chiar viața iar pe ceilalți îi poate costa falimentul afacerii, suportarea rigorilor legii (nu poate fi doar șoferul de vină) și o conștiință încărcată pentru restul vieții. Puțini angajatori se gândesc că pe lângă legislația rutieră, trebuie să respecte și legislația complementară de securitate a muncii (sau protecția muncii, termenul mai vechi).
Dacă cei din cadrul serviciului intern SSM nu se pot ocupa de activitățile din domeniul securității și sănătății muncii, puteți apela la un serviciu extern. Euramis Consulting, firma de protecția muncii București, oferă servicii externe de prevenire și protecție, de cea mai bună calitate. Echipa acestei firme cu 20 de ani de experiență în domeniu, va colabora cu serviciul intern în vederea obținerii unor rezultate optime în domeniu, adică eliminarea sau diminuarea la maxim posibil a evenimentelor nedorite.
Companiile beneficiare ale serviciilor SSM prestate de Euramis Consulting înregistrează cu mult mai puține accidente de muncă de circulație față de cele la nivel național, fapt dovedit prin statistici.
Așadar, contactați echipa Euramis, deoarece specialiștii săi reprezintă soluția ideală în vederea rezolvării problemelor cu care vă confruntați.