Stiri

Organizarea pentru prevenirea accidentelor

Informaţii cheie privind condusul pe timp de iarnă

Condusul pe timp de iarnă este foarte diferit de condusul în oricare alt anotimp. Vremea neprielnică şi intervalele mai lungi de întuneric (mai ales după schimbarea orei, în octombrie) cresc riscurile din trafic în această perioadă.

Uneori condiţiile meteo pot fi extreme și pot genera accidente de circulație, dar și de muncă în același timp, daca nu se respecta Legislația rutieră și instrucțiunile proprii de securitate a muncii.

Aceasta înseamnă că trebuie să ne adaptăm modul de a conduce la condiţiile de trafic.

Condiţiile meteo variate pot cauza riscuri variate, la moment diferite, în ţară, pe timp de iarnă. Chiar şi o călătorie scurtă ne poate forţa să facem faţă unor condiţii meteo, condiţii de drum şi situaţii în trafic diferite, astfel încât trebuie să fim pregătiţi pentru fiecare în parte.

Pregătiţi-vă automobilul

Se recomandă verificarea automobilului la service şi a sistemului anti-îngheţ înainte de venirea iernii. Dacă nu puteţi merge la service, faceţi dvs. verificările, concentrându-vă pe următoarele:

  • Să aveţi farurile curate şi funcţionale
  • Să aveţi bateria încărcată
  • Să aveţi parbrizul, ştergătoarele şi restul geamurilor curate, precum şi rezerve de lichid pentru parbriz
  • Cauciucurile să fie în stare bună, cu presiune şi grosime adecvate (verificaţi toate cauciucurile, inclusiv roata de rezervă)
  • Frânele să fie în stare perfectă de funcţionare
  • Să aveţi plinul la lichidele necesare, în special la lichidul de parbriz (de concentraţie potrivită, astfel încât să nu îngheţe), antigel şi ulei

Organizarea pentru prevenirea accidentelor a produs un material video care să vă arate cele mai importante aspecte de verificat şi cum să realizaţi verificarea. Îl puteţi urmări la http://safetygonesane.wordpress.com/2011/10/05/check-your-vehicle-out-a-new-rospa-video/

Este recomandat să aveţi provizii de antigel, lichid de parbriz, lichid pentru topirea gheţii şi ulei la începutul iernii.

Trusa de urgenţă

Când ştiţi că vă puteţi confrunta cu situaţii meteo extreme, puneţi în maşină o trusă de urgenţă, mai ales dacă plecaţi într-o călătorie de durată. Dacă recomandarea vi se pare inutilă, gândiţi-vă un moment ce s-ar întâmpla dacă aţi rămâne peste noapte în maşină, din cauza unei furtuni sau ninsori abundente. Cum v-aţi încălzi? Ce aţi mânca sau bea? Dacă trebuie să conduceţi în astfel de condiţii, recomandăm să aveţi la dvs.:

  • Şufă pentru tractare

  • Lopată

  • Cizme de cauciuc

  • Triunghi reflectorizant

  • Echipament pentru topirea gheţii

  • Trusă de prim-ajutor (complet funcţională)

  • Lanternă de buzunar

  • Pătură

  • Haine groase

  • Provizii alimentare (inclusiv un termos cu o băutură caldă non-alcoolică)

  • Telefon mobil (cu bateria plină)

Pregătiţi-vă călătoria

Ascultaţi buletinele meteo locale şi naţionale şi buletinele informative cu privire la condiţiile de trafic, mai ales pentru zonele le care le veţi parcurge. Dat fiind că starea vremii se poate schimba rapid, verificaţi buletinul meteo regulat şi fiţi pregătit să vă modificaţi planul de călătorie dacă situaţia se înrăutăţeşte.

Dacă starea meteo este cu totul neprielnică, iar autorităţile nu recomandă deplasările, evitaţi să plecaţi la drum dacă nu este strict necesar. Puteţi să vă amânaţi călătoria? Puteţi să alegeţi alt mijloc de transport sau să evitaţi cu totul plecarea, printr-un telefon sau email?

Desigur că ceea ce este de importanţă vitală pentru o persoană, poate să nu fie la fel de important pentru alta; fiecare om ia deciziile proprii, în funcţie de circumstanţe, însă încercaţi să fiţi realişti cu privire la călătoriile cu adevărat importante şi cele care pot fi amânate.

Dacă decideţi că este strict necesar să porniţi la drum:

  • Anuntaţi pe cineva unde mergeţi şi la ce oră planificaţi să ajungeţi la destinaţie, astfel încât aceştia să se alarmeze, în caz că întâmpinaţi dificultăţi.
  • Stabiliţi-vă rute alternative, în caz că alegerea iniţială nu mai este o opţiune.
  • Faceţi plinul la benzină, ca să vă asiguraţi că nu rămâneţi fără combustibil.
  • Asiguraţi-vă că mobilul este încărcat, astfel încât să puteţi anunţa dacă aveţi nevoie de ajutor sau dacă întârziaţi – este posibil să fie nevoie să parcurgeţi distanţe lungi până la primul telefon disponibil.
  • Dacă nu aveţi o trusă pentru urgenţe în autovehicul, cel puţin luaţi haine foarte groase, cizme şi o lanternă la drum. Asiguraţi-vă că aveţi şi câteva batoane energizante în maşină.
  • Curăţaţi bine geamurile şi oglinzile de gheaţă şi zăpadă înainte să porniţi (asiguraţi-vă că sistemul de încălzire funcţionează înainte de plecare – asta vă va păstra parbrizul curat.)

Pregătiţi-vă personal de călătorie

Mulţi dintre noi nu avem experientă la volan în condiţii meteo extreme, cum ar fi ninsoarea abundentă, aşa că gandiţi-vă puţin cum vă afectează acest lucru capacitatea de a conduce. Nu conduceţi ca în mod obişnuit.

Când aţi participat ultima oară la un training sau când v-au fost evaluate ultima oară abilităţile la volan? Aceasta este momentul perfect pentru reîmprospătarea cunoştinţelor. Dacă angajatorul dvs. oferă un astfel de training, profitaţi de ocazie. Pentru a gasi mai multe materiale, vizitaţi www.roadar.org.uk

Mulţi dintre noi răcim sau ne îmbolnăvim în timpul iernii. Dacă simţiţi că aceasta v-ar putea afecta capacitatea de a conduce în siguranţă, nu riscaţi să vă urcaţi la volan.

Condusul pe zăpadă sau gheaţă

Dacă vă aflaţi la volan pe drum acoperit de zăpadă, pe ninsoare sau pe ploaie, adaptaţi-vă la condiţiile de drum:

  • Reduceţi viteza. Şansele de derapaj sunt mult mai mari, iar distanţa de frânare se măreşte considerabil.
  • Călătoriţi numai la viteze care vă permit să opriţi la o distanţă ce nu vă pune în pericol. Vitezele maxime permise sunt stabilite numai pentru condiţii ideale de trafic; în condiţii dificile, acestea pot fi mult prea mari.
  • Evitaţi frânarea şi accelerarea bruscă sau schimbarea bruscă de direcţie.
  • Reduceţi viteza treptat şi din timp, pe suprafeţele alunecoase.
  • Încetiniţi cu suficient timp înainte de viraje şi curbe.
  • Frânarea în curbe, când suprafaţa drumului este acoperită de gheaţă sau zăpadă este extrem de periculoasă. Forţa centrifugă vă va trage spre exterior, iar roţile nu vor avea aderenţă bună. Aceasta poate duce la răsucirea autovehiculului.
  • Pentru a frâna pe gheaţă sau zăpadă fără să blocaţi roţile, folosţi o treaptă de viteză mai joasă, permiteţi încetinirea şi folosiţi frânele treptat.
  • Măriţi distanţa dintre dvs. şi maşina din faţă. Se poate să aveţi nevoie de o distanţă de frânare de până la zece ori mai mare decât de obicei.
  • Păstraţi aerul proaspăt în interiorul automobilului. Aerul cald al ventilatorului vă poate moleşi rapid.
  • Pe ninsoare, opriţi regulat pentru a curăţa geamurile, apărătoarele roţilor, farurile şi plăcuţele de înmatriculare.
  • Este foarte posibil ca vizibilitatea să fie redusă, aşa că se recomandă ajustarea farurilor pe rază joasă.
  • Pe timp de iarnă, suprafaţa drumului este adesea umedă şi/sau acoperită de polei şi gheaţă sau zăpadă, neuniform. Carosabilul poate avea porţiuni de gheaţă sau polei chiar şi după ce aproape tot drumul s-a dezgheţat – aceasta se întâmplă adesea sub poduri, în dreptul depozitelor frigorifice, etc.

Dacă rămâneţi înzăpeziţi:

  • Dacă rămâneţi înzăpeziţi, ambalarea motorului pentru a forţa deszăpezirea nu va ajuta la nimic, ci va înrăutăţi lucrurile. Încercaţi, în schimb, să deplasaţi autovehiculul în faţă şi în spate, în cea mai înaltă treaptă de viteză pe care o puteţi folosi.
  • Dacă această recomandare nu ajută, probabil că va trebui să rugaţi un trecător prietenos să vă împingă sau să vă scoateţi lopata.

Dacă sunteţi surprinşi de o furtună de zăpadă:

  • Nu părăsiţi autovehiculul.
  • Apelaţi serviciul de urgenţă sau de tractare şi aşteptaţi ajutoare.
  • Nu ţineţi motorul pornit ca să vă încălziţi.

Ploaia

Ploaia reduce vizibilitatea şi măreşte considerabil distanţa necesară pentru încetinire şi oprire. Ţineţi minte că veţi avea nevoie de o distanţă aproape DUBLĂ de frânare. Folosiţi ştergătoarele, lichidul de parbriz şi luminile de ceaţă; nu faceţi mişcări bruşte şi planificaţi schimbările din timp.

Acvaplanarea

Acvaplanarea se produce la o viteză foarte mare a autovehiculului pe suprafeţele umede. Când şanţurile cauciucurilor nu pot îndepărta suficientă apă, cauciucul pierde contactul cu suprafaţa drumului, iar automobilul dvs. va pluti pe fâşia de apă întâlnită. Acvaplanarea poate fi evitată prin reducerea vitezei pe carosabilul umed. Presiunea şi şanţurile cauciucului vor maximiza aderenţa acestuia la şosea. Dacă acvaplanarea are loc, slăbiţi acceleraţia şi apăsaţi frânele, astfel încât viteza dvs. să scadă suficient ca roţile să prindă din nou aderenţă pe carosabil.

Drumurile inundate

  • Evitaţi porţiunea cu cea mai mare adâncime – de obicei, aceasta se regăseşte la marginea carosabilului.

  • Nu încercaţi să treceţi dacă apa pare prea adâncă.

  • Dacă nu sunteţi siguri de adâncimea apei, cautaţi o rută alternativă.

  • Dacă decideţi să vă asumaţi riscul, conduceţi încet, în treapta întâi, dar mentineţi viteza motorului ridicată din ambreiaj – aceasta va împiedica împotmolirea.

  • Aveţi grijă la valul creat de alte autovehicule – acordaţi prioritate de trecere pentru a evita traversarea simultană a două autovehicule prin zona inundată.

Ţineţi minte să vă testaţi frânele la traversarea porţiunii inundate

Ceaţa

Evitaţi să conduceţi pe ceaţă, dacă acest lucru nu este strict necesar.

Ceaţa este unul dintre cele mai periculoase fenomene meteo. Un accident care afectează un singur autovehicul poate cu uşurinţă atrage după el alte accidente, mai ales dacă nu se păstrează o distanţă suficientă între maşini.

Dacă este strict necesar să conduceţi:

  • Urmăriţi buletinul meteo şi recomandările generale în trafic, la nivel local şi naţional.

  • Acordaţi-vă suficient timp pentru atingerea destinaţiei.

  • Verificaţi-vă automobilul înainte de a porni la drum. Asiguraţi-vă că toate sistemele sunt în perfectă stare de funcţionare, în special luminile.

Reduceţi viteza şi menţineţi-o scăzută

  • Porniţi poziţiile şi luminile de ceaţă dacă vizibilitatea este redusă.

  • Dacă vedeţi automobilele din spate, şoferii din spatele dvs. vă pot vedea şi ei – opriţi luminile de ceaţă pe spate, pentru a evita să îi orbiţi.

  • Folosiţi sistemul de dezaburire şi ştergătoarele.

  • Nu urmăriţi farurile din spate ale autovehiculelor din faţa dvs., pentru că vă veţi apropia prea mult de ele ca să mai puteţi opri în siguranţă.

  • Îndepărtaţi zgomotele care vă distrag atenţia şi deschideţi uşor geamul ca să ascultaţi ce se întâmplă în trafic, mai ales la intersecţii şi intersectări de drumuri.

  • Nu acceleraţi imediat după ce vizibilitatea se îmbunătăţeşte. Când ceaţa este neuniformă, vă puteţi trezi în aceeaşi situaţie cateva secunde mai târziu.

  • Dacă vi se strică maşina, anunţaţi poliţia şi scoateţi autovehicului de pe carosabil cât mai repede posibil. Nu parcaţi niciodată pe carosabil în condiţii de ceaţă şi nu lăsaţi autovehiculul cu avariile stinse dacă se află oprit pe contrasens.

Vânt puternic

  • Ţineţi-vă bine

  • Evitaţi podurile

  • Nu conduceţi autovehicule înalte

Raza scăzută a soarelui

În mod ironic, după toată discuţia despre condiţiile meteo precare din timpul iernii, până şi soarele din aceeaşi perioadă poate provoca neplăceri. Iarna, unghiul soarelui pe cer va fi adesea prea îngust ca să vă ajute.

Dacă sunteţi orbiţi:

  • Reduceţi viteza.
  • Reduceţi efectul de orbire păstrând parbizul curat şi fără grăsime pe interior şi exterior.
  • Dacă purtaţi ochelari de soare (chiar şi cu lentile prescrise medical, în cazul în care este nevoie), scoateţi-i atunci când soarele apune. Aceştia nu trebuie purtaţi pe vreme întunecată sau noaptea, întrucât diminuează considerabil capacitatea de a vedea.

Dacă se întâmplă ce e mai rău cu putinţă

Dacă rămâneţi împotmoliţi, nu vă panicaţi.

Nu părăsiţi automobilul şi apelaţi serviciul de urgenţă de pe telefonul mobil.

Toate aceste recomandări vizează securitatea rutieră, dar și protecția muncii, dacă deplasarea este în interes de serviciu.

Mai multe informaţii:

http://www.rospa.com

http://safetygonesane.wordpress.com http://www.roadar.org.uk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment