Pandemia de COVID-19 ne-a schimbat complet viețile și ne-a determinat să luăm o serie de măsuri drastice de combatere a răspândirii bolii, inclusiv la locul de muncă.
De altfel, locurile de muncă au fost grav afectate de criza pe care a declanșat-o această pandemie. Companiile și angajatorii trebuie să se gândească permanent la cum pot proteja sănătatea angajaților și a familiile lor.
În acest context este necesară identificarea și evaluarea riscului de îmbolnăvire cu COVID -19, astfel încât să se se poate gestiona cât mai bine posibil sănătatea și securitatea în muncă a angajaților.
Fiecare loc de muncă trebuie evaluat ținându-se cont de cât de mare este probabilitatea de infectare.
Evaluarea riscului de expunere și îmbolnăvire poate fi realizată într-un mod care permite clasificarea lucrătorilor pe 3 niveluri (expunere la risc, expunere la risc scăzut și probabilitate scăzută de expunere). În funcție de această evaluare se pot stabili măsuri preventive necesare.
Este vorba despre acele situații la locul de muncă în care se poate intra contact de direct cu persoane potențial infectate. Aici intră toate categoriile din sistemul medical în care intră și cabinetele dentare. De asemenea, un risc major de îmbolnăvire există și în cazul grupurilor de apărare și situații de urgență (polițiști, pompieri etc), grupurilor din sistemul comercial și nu numai (vânzători, lucrători comerciali, gestionari, agenți curățenie, agenți de pază, poștași), personalului care lucrează în saloane de înfrumusețare, în restaurante sau la terase.
În caz este vorba despre acele locuri de muncă în care angajații nu intră în contact direct cu persoane potențial infectate în timpul desfășurării activității profesionale.
Este vorba de angajații care nu intră în cont direct cu publicul, stau la doi metri distanță de public sau își desfășoară activitatea într-un spațiu în care s-au luat măsuri de protecție colectivă care împiedică contactul (partiție din sticlă sau paravan de protecție din plexiglass). În această categorie intră, de exemplu, personalul administrativ.
Odată evaluat riscul de îmbolnăvire cu virusul COVID 19 trebuie adoptate o serie de măsuri de prevenire a răspândirii virusului și de protecție.
Desfășurarea la locurile de muncă doar a activităților esențiale pentru moment. Dacă este posibil este indicat să se amâne unele activități până când riscurile vor fi mai mici.
Dacă este posibil, ar trebui prestate servicii la distanță (prin telefon sau videoconferință), nu în persoană.
Angajatorii ar trebui să se asigure că la locul de muncă sunt prezenți numai angajații indispensabili și să reducă la minimum prezența terților.
Trebuie redus cât mai mult posibil contactul fizic dintre angajați. Trebuie izolați angajații care își pot lucra individual fără a fi în pericol și care nu necesită echipament specializat sau utilaje care nu pot fi mutate. De exemplu, ar fi bine ca aceștia să-și ducă la îndeplinire sarcinile singuri într-un birou liber. De asemenea, este bine, dacă este posibil, ca angajații mai în vârstă și cei cu afecțiuni cronice sau persoanele însărcinate să lucreze de acasă.
Trebuie eliminată și, dacă nu este posibil, limitată interacțiunea fizică cu clienții și între aceștia.
Trebuie plasat un panou de plexiglass între angajați și clienți.
Trebuie făcute marcaje pe podea astfel încât să se păstreze o distanță de doi metri între clienți.
Dacă nu se poate evita contactul apropiat între angajat și client, acesta ar trebui să dureze mai puțin de 15 minute. Trebuie redus contactul dintre diferitele departamente ale firmei la începutul și la sfârșitul turelor.
Pauzele de prânz trebuie organizate astfel încât să se reducă numărul de persoane care împart cantina, camera destinată personalului sau bucătăria.
Băile și vestiarele trebuie utilizate numai de câte un lucrător, pe rând.
Angajații care îndeplinesc sarcinile de curățenie și de dezinfecție trebuie să lucreze în ture.
În incinta oricărui loc de muncă trebuie să existe permanent săpun și apă sau dezinfectant pentru mâini în locuri aflate la îndemână. Angajații trebuie sfătuiți să se spele des pe mâini.
Incintele de lucru trebuie curățate frecvent, mai ales tejghelele, mânerele ușilor, uneltele și alte suprafețe pe care oamenii le ating des. De asemenea, angajatorii trebuie să se asigure că spațiile de lucru sunt cât mai bine aerisite.
Măsurile pe care angajatorii le iau, fie că sunt tehnice, organizatorice și igienico- sanitare, trebuie să cuprindă toate elementele de necesare protejării angajaților la locul de muncă. Sănătatea și securitatea în muncă a angajaților este esențială.
Altfel spus, este imperios necesară conștientizarea gravității acestei situații, evaluarea riscului de îmbolnăvire cu virusul COVID-19 și luarea celor mai bune măsuri pentru diminuarea acestuia. În acest sens, angajatorii pot colabora cu specialiștii unei firme de protecția muncii din București, care le pot oferi toate informațiile necesare cu privire la măsurile care trebuie luate în vederea prevenirii riscului de îmbolnăvire.
Corpul uman trebuie să-și mențină o temperatură constantă de sub 37-27.2°C pentru a fi sănătos.…
Suntem convinși că de multe ori, îți este greu să găsești timp pentru a acorda…
Căldură. Căldură peste tot. Este mult prea cald! Poate ți se pare că exagerăm, dar…
În calitate de specialiști în domeniul sănătății și siguranței în muncă, la Euramis - o…
Există nenumărate ocupații în întreaga lume, care mai de care mai provocatoare, mai satisfăcătoare, dar…
În capitală, temperaturile de afară deja au atins valori extreme pentru această perioadă, ceea ce…