Protectia muncii

Stiati ca Romania se afla pe primele locuri in Uniunea Europeana in ceea ce priveste numarul de decese survenite in accidentele auto, desi procentul de soferi din totalul populatiei este cel mai redus de pe continent? Stiati ca in Romania au loc anual peste 9.000 accidente grave de circulatie? Stiati ca un accident costa de cel putin trei ori mai mult decat reparatia efectiva a autoturismului?

Iar vestile triste nu se opresc aici.

Viteza excesiva, sofatul sub influenta bauturilor alcoolice si lipsa educatiei legate de purtarea centurilor de siguranta sunt cele trei cauze majore ale deceselor pe sosele in Europa, zona a lumii in care si-au pierdut viata 26.300 de oameni pe parcursul anului 2015.

Daca tarile din Uniunea Europeana se lupta insa sa coboare numarul deceselor si a ranitilor grav, Romania se afla in continuare pe o panta ascendenta in ceea ce priveste aceste statistici. Mai mult, desi ne place sa dam vina pe infrastructura – mai precis pe lipsa unor sosele si autostrazi moderne – statisticile arata sec faptul ca soferii sunt vinovati intr-o proportie covarsitoare de accidentele grave care au loc in tara noastra.

In continuare, va aducem in atentie cateva date statistice despre siguranta rutiera in Romania preluate raportul ,,Buletinul sigurantei rutiere 2015”, intocmit si publicat de catre Politia Romana.

Statistici ale sigurantei rutiere in ROMANIA

Reteaua nationala de drumuri: in anul 2015 au fost contorizati cu 18,2% mai multi kilometri de drumuri fata de 1990.   

Parcul de autovehicule din Romania: In aceeasi perioada, se constata o crestere remarcabila a parcului de autovehicule, cu 247,4%.

Vechime vehicule: O treime dintre autoturismele inregistrate in Romania au peste 15 ani vechime. In perioada 2010-2015, vechimea medie a vehiculelor aflate la prima prezentare la ITP a crescut progresiv, de la 8,8 ani in 2010 la 11,5 ani in 2015.

Conducatori auto: In anul 2015, mai mult de jumatate dintre persoanele cu varsta cuprinsa intre 21-50 ani si aproximativ 30% dintre tinerii pana in 21 ani detineau un permis de conducere.

EVOLUTIA ACCIDENTELOR GRAVE DE CIRCULATIE IN PERIOADA 2011-2015

Aproximativ trei sferturi din accidentele grave au avut loc pe drumurile nationale si pe strazi, avand ca rezultat trei sferturi din numarul ranitilor grav, dar si din cel al persoanelor decedate.

Numarul persoanelor care si-au pierdut viata in accidente rutiere pe strazile din localitati a scazut cu aproximativ 15%.

Au fost inregistrate cresteri ale numarului accidentelor rutiere grave care au avut ca si cauza abateri ale biciclistilor (+36,6%) si neasigurarea la schimbarea directiei de mers (+25,9%).

Indisciplina pietonilor (traversare neregulamentara a drumului, prezenta pietonilor pe partea carosabila sau alte abateri ale pietonilor) a fost, in intreaga perioada, cea mai frecventa cauza a accidentelor grave de circulatie, conducand la producerea a aproximativ 21% dintre acestea.

Viteza (neregulamentara sau neadaptata la conditiile de drum) a condus, la randul ei, la producerea, in medie, a 19% din accidentele rutiere grave din perioada 2011-2015, fiind a doua cauza in ierarhia generala.

DINAMICA ACCIDENTELOR RUTIERE GRAVE IN ANUL 2015

In anul 2015, in Romania au avut loc 9380 accidente grave. In aceste evenimente, 12760 persoane au fost ranite, iar 1893 persoane si-au pierdut viata.

Numarul de persoane decedate in accidente rutiere a crescut cu 4% fata de anul anterior.

In fiecare zi a anului 2015 au avut loc, in medie, 25 de accidente rutiere grave, in care au murit 5 persoane si alte 25 au fost ranite grav.

Primele cinci cauze ale accidentelor rutiere grave produse in anul 2015:

  • Viteza neadaptata la conditiile de drum (16,8% din totalul accidentelor)
  • Traversarea neregulamentara  a drumului de catre pietoni (14,6%)
  • Neacordarea prioritatii pietonilor (9,8%)
  • Neacordarea prioritatii vehiculelor (8,7%)
  • Abateri ale biciclistilor (7,9%)

1 din 5 accidente grave din anul 2015 au fost provocate de indisciplina pietonilor.

Peste o treime din accidente au fost provocate de cauze ce tin de viteza si de neacordarea prioritatii.

Din 100 de femei implicate in accidentele rutiere grave, 56 au fost vinovate de producerea lor, in timp ce din 100 de barbati implicati in astfel de evenimente, 54 au fost vinovati.

Persoanele foarte tinere (18-25 de ani) si cele de peste 66 de ani au fost implicate cu vinovatie in mai mare masura in producerea accidentelor grave de circulatie comparativ cu celelalte categorii de varsta.

ACCIDENTELE RUTIERE GRAVE iN CARE AU FOST IMPLICATE VEHICULE DE TRANSPORT PERSOANE PE PARCURSUL ANULUI 2015

341 de autovehicule transport persoane au fost implicate, in anul 2015, in accidente rutiere grave pe teritoriul Romaniei.

Cele mai multe autovehicule de acest tip implicate in accidente au fost autobuze (54,8%, respectiv 187). O pondere importanta o detin si microbuzele: 114 autovehicule, reprezentand 33,4% din total.

Principalele incalcari ale normelor comise de catre soferi de mijloace de transport persoane sunt:

• neacordarea prioritatii pietonilor (17%),

• neadaptarea vitezei la conditiile de drum (16%),

• nerespectarea distantei intre vehicule (14%),

• neacordarea prioritatii vehiculelor (12%).

ACCIDENTELE RUTIERE GRAVE IN CARE AU FOST IMPLICATE VEHICULE DE TRANSPORT MARFA PE PARCURSUL ANULUI 2015

In anul in 2015, 1644 de vehicule transport marfa au fost implicate in accidente rutiere grave; cele mai multe (78%) dintre vehiculele transport marfa implicate in accidente rutiere grave au fost autoutilitare. Pe al doilea loc, la o distanta semnificativa, se afla autotrenurile (11%).

Cele mai frecvente cauze ale accidentelor produse din vina principala a conducatorilor autovehiculelor de transport marfa au fost:

  • viteza neadaptata la conditiile de drum (140 accidente),
  • neacordarea prioritatii pietonilor (88 accidente) si
  • neacordarea prioritatii vehiculelor (73 accidente).

Protectia muncii pentru conducatorii auto

Prin intelegerea intr-o masura detaliata a fenomenului rutier putem contribui la cresterea sigurantei rutiere in Romania, fie ca suntem conducatori auto pentru masinile personale, fie ca aceasta face parte integranta din fisa postului.

Vino la EURAMIS Consulting pentru a te ajuta sa identifici si sa evaluezi factorii de risc specifici pentru postul de lucru Conducator Auto, sa afli care sunt responsabilitatile privind securitatea si sanatatea muncii din fisa postului unui conducator auto si alte informatii utile si necesare.

Cu o experienta de peste 20 de ani, EURAMIS va ofera servicii externe abilitate de protectia muncii in Bucuresti si in tara, oferindu-va cea mai buna strategie: preventia!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment