Accidente de munca

 

Orice loc de munca ar trebui sa fie un mediu de munca sigur, sanatos si sa sprijine desfasurarea activitatilor specifice, in conditii de securitate si siguranta. Pentru obtinerea acestor deziderate, managementul riscurilor la locul de munca trebuie sa in considerare toti factorii implicati in proiectarea, organizarea si constituirea mediului de munca.

Un mediu de munca sigur si fara riscuri

Atunci cand ne referim la activitatile desfasurate la locul de munca cum ar fi un birou, ne gandim ca nu exista riscuri de accidentare si nimic nu se poate intampla, astfel ca uneori minimizam importanta instruirii in domeniul protectiei muncii.

Cu toate acestea, pe fondul unor neatentii si neglijente, precum si a unor omisiuni pe care le putem face in activitatile de zi cu zi, pot aparea riscuri de accidentare si imbolnavire profesionala. Din categoria riscurilor de accidentare, cele mai frecvente sunt riscurile de alunecare si impiedicare la locul de munca, despre care vom detalia in continuare.

Riscurile de alunecare locul de munca

Unul din riscurile frecvente la locul de munca este riscul de alunecare care apare in special atunci cand personalul de intretinere curata caile de acces si nu avertizeaza personalul din cladire prin montarea de panouri cu pericol de alunecare. Riscul de alunecare apare si atunci cand ploua sau ninge si intram in cladire cu incaltamintea umeda, accesul facandu-se pe suprafete lucioase (gresie, sau pardoseli lucioase).

Riscurile de impiedicare locul de munca

Un alt risc de accidentare la locul de munca este cel de impiedicare, care se poate manifesta in mai multe tipuri de situatii:

  • cabluri de alimentare: de obicei, intr-un birou avem mai multe tipuri de aparate si echipamente electronice de birou (calculatoare, monitoare, imprimante, fax-uri etc.) care necesita conectarea la reteaua electrica. De cele mai multe ori, deoarece nu au fost prevazute cate o priza pantru fiecare aparat, se utilizeaza cabluri de alimentare si prelungitoare. Aglomerarea de cabluri, pozitionarea si prinderea incorecta a acestora pot creste riscul de impiedicare a persoanelor care trec prin zona respectiva.
  • podea falsa: sunt situatii, in anumite cladiri, in care podeaua este falsa si prizele sunt pozitionate in podea prin dispozitive speciale. Datorita unor omisiuni sau a neglijentei, punctele de acces in podea falsa raman deschise, creand un potential risc de impiedicare.
  • sertare deschise: acest tip de risc de impiedicare apare este atunci cand este lasat deschis un sertar, in special din acelea situate la un nivel apropiat de podea, si nu este asa usor de observat si evitat.
  • Blocarea cailor de acces: orice obiecte (cutie cu hartie de xerox, genti de laptop sau personale, pachete, colete etc.) lasate pe caile de acces poate creea un pericol de accidentare prin impiedicare.

Factori generali de risc de accidentare

Riscurile de alunecare si impiedicare la locul de munca sunt frecvente si obisnuite in multe medii de munca, insa sunt mult mai mari in spatii relativ restranse sau in spatii in care circula multe persoane. In cadrul evaluarii riscurilor de alunecare si impiedicare la locul de munca trebuie avute in vedere cauzele si factorii care pot genera aceste situatii. Acestia pot fi grupati in trei mari categorii, dupa cum urmeaza:

  • factori de mediu (de exemplu, suprafata pardoselii)
  • factori de contaminare (de exemplu, apa imprastiata pe podea)
  • factori organizationali (de exemplu, lipsa unor sisteme de curatenie)
  • factori individuali (de exemplu, incaltamintea neadecvata, lucratori cu disabilitati)

Managementul securitatii si sigurantei la locul de munca

Angajatorii sunt solicitati sa evalueze riscurile pentru securitatea si sanatatea lucratorilor si sa actioneze in vederea prevenirii sau controlului acestor riscuri. Acest proces poate fi desfasurat intr-o succesiune de etape, pe care le vom enumera in continuare:

  • planificarea evaluarii riscurilor prin consultare cu lucratorii
  • identificarea riscurilor de alunaecare si impiedicare
  • identificarea persoanelor care pot fi vatamate, in ce mod si unde
  • evaluarea nivelului de risc si decizia privind modul de actiune
  • luarea masurilor in vederea eliminarii sau reducerii riscurilor de accidentare
  • monitorizarea si analiza actiunilor.

Aceasta schema informativa descrie pericolele si riscurile obisnuite la locul de munca si aduce cateva sugestii privind prevenirea acestora dar, tinand cont de anvergura sectorului si de dinamica fiecarui loc de munca, nu pot fi cuprinse toate tipurile pericole.

Astfel, pe langa riscurile de accidentare la locul de munca, pot exista si riscuri de imbolnaviri profesionale,de exemplu, in activitatile desfasurate in birouri, acestea fiind cauzate in special de nerespectarea cerintelor de amenajare ergonomica a locului de munca. Pozitiile de lucru incorecte in timpul desfasurarii activitatilor, lipsa pauzelor la interval de timp regulate sau lucrul cu monitoare incorect pozitionate pot conduce la afectiuni musculo-scheletice sau la afectiuni ale aparatului vizual.

Despre aceste tipuri de riscuri la locul de munca, dar si altele, despre cum pot fi evitate si/sau minimizate, puteti afla mai multe din articolele noastre de pe blog sau de la unul din consilierii nostri.

Cu o experienta de peste 20 ani in protectia muncii, EURAMIS va ofera servicii externe de SSM care va permit sa va informati rapid si exact in ceea ce priveste cerintele minime si actiunile necesare pentru asigurarea unui loc de munca sigur si fara riscuri de accidentare.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment